خلاصه بازار چهارشنبه92/06/27
نوشته شده توسط : مجید زارعی

خلاصه بازار

چهارشنبه 27 شهریور 1392 - 18 سپتامبر 2013

شاخص کل بورس تهران برای پنجمین روز در هفت روز کاری اخیر افزایش یافته و با رشد قابل توجه 1.5 درصدی به 60694.10 واحد رسیده است. به این ترتیب شاخص کل فقط 0.7 درصد با رکورد تاریخی خود فاصله دارد. نوسان قیمت سکه و ارز بعد از افت قابل توجه دیروز محدود تر شده است.

گمانه زنی ها در مورد بهبود روابط خارجی به کاهش ریسک سیستماتیک و رشد قیمت سهام کمک کرده است. کشورهای غربی به طور محتاطانه از موضع جدید دولت ایران در قبال پرونده هسته ای استقبال کرده اند. رئیس دولت دوشنبه آینده برای شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می کند. وزیر خارجه که وی را در این سفر همراهی می کند با کاترین اشتون ملاقات خواهد داشت. اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و سرپرستی گروه 5+1 در مذاکرات هسته ای با ایران را به عهده دارد. رئیس جدید سازمان انرژی اتمی نیز روز دوشنبه از آمادگی ایران برای همکاری بیشتر با آژانس خبر داد.

بیشتر شرکت های شیمیایی افزایش داشته اند و شرکت های بزرگ این گروه همچون پتروشیمی خلیج فارس با صف خرید بسته شده اند. پتروشیمی جم در دومین روز حضورش در بازار فرابورس 5 درصد افزایش یافته و با صف خرید در قیمت 15645 ریال بسته شده است.

سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه روند افزایشی نه روز اخیر 1.1 درصد افزایش یافته و به 5737 ریال رسیده است. این شرکت پیش بینی سود منتهی به شهریور 92 را بدون محاسبه عواید حاصل از فروش سهام ایران خودرو با 12.3 درصد افزایش 1260 ریال اعلام کرده است. ایران خودرو و سایپا با صف خرید بسته شده و به 2040 و 1708 ریال رسیده اند.

بانک انصار پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه با رشد 15.8 درصدی مواجه شده و در 2439 ریال معامله شده و بانک تجارت، بانک صادرات و بانک پاسارگاد با بیشترین تقاضای سرمایه گذاران همراه بوده اند. لیزینگ رایان سایپا و لیزینگ صنعت و معدن که سهامدار عمده سرمایه گذاری آتی دماوند می باشد با صف خرید بسته شده اند.

بیمه دی پس از ده ماه توقف بعد از ارائه اطلاعات پیش بینی با 13.3 درصد کاهش بازگشایی شده است. این شرکت 57 ریال سود برای سال مالی آتی پیش بینی کرده است که در سه ماهه ابتدایی 28 ریال پوشش داده است.

پالایشگاه کوچک لاوان با 5 درصد افزایش به 22887 ریال رسیده است. این سهم در نیمه شهریور با رشد 88 درصد بازگشایی شد و در ادامه نیز 50 درصد رشد کرده ، اما همچنان نسبت P/E آن کمتر از میانگین صنعت می باشد.

شرکت حفاری شمال برای دومین روز 4 درصد افزایش یافته وبه 6058 ریال رسیده است. دولت انگلیس در حال رایزنی با آمریکا برای معافیت شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم (BP) از تحریم صنعت نفت و گاز ایران است تا بتواند پروژه اسخراج گاز از میدان رام (Rhum) در دریای شمال را به پیش ببرد. منطقه رام در 390 کیلیومتری شمال شرق اسکاتلند و در عمق 109 متری آب واقع است. شرکت ملی نفت ایران و BP هر یک 50 درصد در این پروژه مشارکت دارند. شرکت حفاری شمال از جمله شرکت هایی است که دانش فنی حفاری در آب های عمیق را داراست و پیش از تحریم ها در این پروژه مشارکت داشته است.

پروژه های نیروگاهی (مپنا) با صف خرید بسته شده و با توجه به معاملات کمتر از حجم مبنا در قیمت پایانی 3.1 درصد افزایش یافته و به 6349 ریال رسیده است.

در گروه غذایی، هلدینگ یهشهر و صنعتی بهشهر با توجه به صف خرید در آستانه شکست روندهای نزولی خود می باشند که در صورت وقوع از نظر تحلیلگران تکنیکال یک علامت مثبت محسوب می شود.

رشد شرکت های دارویی آرام شده و بیشتر شرکت ها کاهش داشته اند. پخش البرز پس از 7 روز افزایش و برخورد با میانگین 50 روزه برای دومین روز کاهش یافته و به 5670 ریال رسیده است.

در فاصله چند ساعت مانده به جلسه مهم بانک مرکزی امریکا، قیمت جهانی طلا کاهش یافته است. گمانه زنی ها به کاهش احتمالی بخشی از محرک های پولی اشاره دارد که در این صورت اولین حرکت فدرال رزرو در مسیر کاهش برنامه های حمایتی است. این برنامه ها که از زمان اوج گیری بحران مالی جهانی سال 2008 به اجرا درآمده نقش مهمی در بازگرداندن ثبات به بازارها و رشد قیمت سهام و کالاها داشته است. از این رو تغییر در سیاست ها در صورت وقوع نقطه عطفی در مسیر حرکت بازارهای مالی جهان خواهد بود. جزئیات بیشتر در دورنمای هفتگی کارگزاری مفید.

-

شرح نمودار: تغییرات ماهانه قیمت جهانی طلا از 1379 تا شهریور 1392. اواسط بهار امسال رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که در صورت ادامه روند بهبود اقصاد امریکا این نهاد آماده است که محرک های پولی را کاهش دهد. افت قیمت طلا از آن زمان سرعت گرفت که در نهایت به شکست روند صعودی دوازده ساله انجامید (خط مایل قرمز رنگ). اطلاعات بیشتر در سایت تحلیل تکنیکال کارگزاری مفید: technical.emofid.com منبع نمودار: سامانه معاملاتی و تحلیلی مفیدتریدر5

-

جدول تغییرات قیمت:

- منبع: سامانه معاملاتی و تحلیلی مفیدتریدر5

- ایمیل جهت ارسال نظرات و پیشنهادات: marketwatch@emofid.com

- تمامی حقوق برای 




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 شهريور 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: